Nyenge Nyenge

De voorbereiding was prima. De kaartjes waren gekocht, tenten gehuurd, drank ingekocht, tassen ingepakt, de make-up was er weer bij gepakt, de korte broeken mochten eindelijk aan en de nacht voorafgaand hebben we geslapen in een luxe hostel met een goede (warme!!!!) douche. Op naar het Nyenge Nyenge festival in Jinja!

... En Daar stonden we dan. Zes uur rijden en een flinke regenbui later bij de ingang van het festival. Zonder tenten (die er al acht uur lang over twee uur zouden zijn), zonder matras, zonder muziek en met vele andere geïrriteerde festivalgangers. Het moment dat we besloten er het beste van te maken en maar vast aan de drank te gaan, komt er een mede-mzungu aangerend. Ze grijpt mij bij mijn borsten en roept met haar naar bier, bubblegum en Afrikaanse kruiden ruikende adem "BOOBS ARE FOR MILK!!". De toon van het nyenge nyenge festival in Jinja was gezet.

Gelukkig kreeg Petra het met haar blauwe mzungu-ogen voor elkaar dat een van de festivalmedewerkers zijn tweepersoons tentje afstond aan ons viertjes (wat resulteerde in een bijzonder warme, oncomfortabele, niet-claustrofobie-proof maar wel hele gezellige nacht) en fleurde de uitbundig dansende mudukavu's (donkegekleurde mensen) ons humeur wat op met een heerlijk Oegandees festival vol billen schudden, lekker eten en djembé-muziek als gevolg. Genieten!

Gisteren zijn we op huisbezoek geweest van een van de jongens van project en vandaag op bezoek geweest in de vrouwengevangenis van Masaka.  Heel bijzonder weer hoe dat hier gaat.. Nadat ik mijn tas met al mijn hebben en houden had achtergelaten bij de ingang (of eigenlijk onder een parasol op een open veld waar gewoon iedereen bij kon), liepen we de gevangenis binnen waar we gewoon letterlijk tussen de vrouwen en hun kinderen (want die mogen de gevangenen hier tot hun 4e jaar meenemen) doorliepen. De meeste vrouwen hierbinnen zitten gevangen voor moord. Zo ook de meeste moeders hierbinnen, want op de vraag "waar is hun vader?" Kreeg ik het antwoord "die is dood. En dat is de reden dat wij hier zitten". Wanneer de vrouwen vrij komen dat weten ze niet, want door de corruptie hier gaat het er met namen om wie het hoogste biedt. Vervroegde vrijlating? Dat kan! En dat nadat hiervoor een flinke som geld neergelegd is deze vervroegde vrijlating toch weer wordt geannuleerd? Dat kan ook! Als de schuldeisende partij dan maar genoeg betaald.

Van de week gaan we condooms uitdelen in de prostitutiebuurt, willen we een keertje tot laat op het project blijven zodat we eens een hele dag van de jongens zien en gaan we afscheid nemen van Aart. Wel gek hoor, ben hier met hem samen gekomen en vanaf het eerste moment eigenlijk alles met hem samen gedaan. Maar goed. Ook dat hoort erbij! Gelukkig hoef ik nog eventjes niet aan mijn afscheid te denken :)

Liefs!

Elly

Hoi Lieke, het loopt daar soms wat anders dan je gedacht had :), maar dat mocht de pret niet drukken zo te lezen, weer een mooi verslag van al je gebeurtenissen.

Berry

Hoi Lieke

Je hebt al aardig wat meegemaakt en het kan toegevoegd worden aan je ervaringslijstje.

Leuke berichten hoor!

Veel plezier

Berry ?

Geert??

Weer een geweldig verhaal Liek. Goed van toon en erg leuk geschreven. Het is alsof ik er zelf bij ben. Ga zo door!!! Ik kan niet wachten op het volgende verslag maar doe je wel voorzichtig???
Dikke kus van Papa?

Janneke

Wel heftig wat je daar allemaal meemaakt hoor! Echt hoge toppen en diepe dalen. Maar het lijkt allemaal nog goed in evenwicht te zijn. Leuk om te lezen! Heb weer flink moeten lachen

Marianne van Lierop

Lieke wat heftig allemaal! Ontzettend stoere verhalen die je nooit gaat vergeten. Leuukkk foto's erbij! Die gevangenis lijkt me echt heel heftig om te zien. Tot snel lieve Lieke! xx

Renate

Ach wat kan je nog gebeuren na zo n lekkere warme douche ?

Teunie en Marcel

Ha Lieke wat een indrukwekkende ervaringen, maak je toch mee.
Leuk dat je ons zo meeneemt in je verhaal en foto's.
Echt heel bijzonder.
Heel veel liefs vanuit ons luxe huis.
Dikke knuffel Marcel en Teunie