En... time out!

Oké, ik wist niet dat het bestond maar blijkbaar kan een mens even "overreist" zijn. Iets te veel prikkels in korte tijd (en misschien heeft het ook iets te maken met de spinnenbeet van afgelopen weekend) die ervoor hebben gezorgd dat ik deze week even wat rustig aan heb gedaan. Wat langer op dezelfde plek in een hostel met een prima bed en een geweldige douche. Ookwel: een douche waar warm water uit komt en waarvan je daadwerkelijk nat wordt. Iets nieuws voor mij hier in Afrika!

Door het vele toerisme in Kenia en Tanzania weten de locals precies hoe ze gebruik of misbruik van je kunnen maken en is er geen moment dat ik "gewoon" even over straat kan lopen zonder een zwerm van mensen die iets van mij willen om mij heen. Best wel irritant af en toe. Maar goed, ik ben intussen pro in "nee" zeggen en er zijn nog steeds ergere plekken op de wereld om nu te zijn. In stormend Nederland op weg naar werk bijvoorbeeld ;)

Na mijn paradijselijke verblijf op Diani Beach, Kenia, heb ik besloten om richting Tanzania te gaan. First stop: Tanga. Een totaal niet toeristisch stadje aan de Indische oceaan waar ik mijn eerste nacht heb doorgebracht. De locals waren ontzettend vriendelijk en wilde mij (soms iets te) graag helpen bij het vinden van zo ongeveer alles wat ik zocht. De bank, de markt, een hotel en een plek om iets te eten. Dit laatste was overigens wel een kleine tegenvaller want de locals willen niet geloven dat wij westerlingen genoegen nemen met een chapatti en samosa's van de straat (ook niet als je dat meermaals nadrukkelijk herhaalt). Dit resulteerde dus in een niet eens zo lekker diner in een veel te duur en westers restaurant. En uiteraard is de driver dan ook bescheiden genoeg om te vragen of hij ook wat mag bestellen! Ach ja, hij vroeg het tenminste nog...

Donderdagochtend ben ik met de bus naar Arusha gegaan. Arusha staat bekend om haar mooie omgeving van bergen en de vele safari's en andere activiteiten die rondom deze stad te doen zijn. En hier is niks van gelogen! Echter, In de stad Arusha zelf is niet zo veel te doen. Na een dagje met Marius, een Duitse kamergenoot, naar een historisch museum en de Masai markt te zijn geweest hadden we zo ongeveer alle highlights van de stad gehad. Oja, en vergeet de beroemde clocktower niet die we meer dan een uur hebben moeten zoeken en uiteindelijk niet spectaculairder bleek te zijn dan de piemelklok tegenover het kolpinghuis. Gelukkig kende Marius via via twee Tanzaniaanse jongens waarmee we plannen hebben kunnen maken voor het weekend.

Zaterdag hebben Samuel en Laiza onze meegenomen naar een soort minidierentuin en een grote waterval om vervolgens af te sluiten als gasten in een Masai dorpje. De Masai is een nomadenstam die met namen leven van hun vee. Ze gebruiken hun vee, geiten en koeien, niet alleen voor de melk en het vlees, maar drinken in droge tijden (wanneer de beesten geen melk geven) ook het bloed van de beesten en gebruiken hun huid en botten voor bijvoorbeeld het bouwen van huizen en het maken van kammen. Gelukkig is het regenseizoen nu pas net voorbij en hebben we de stam kunnen helpen met melken. Onze aanwezigheid in het dorp was sowieso al een bijzondere ervaring omdat de Masai in dit dorpje nog niet vaak een mzungu hadden gezien en ook nauwelijks Engels praatte, maar het prachtige zicht op de melkweg zodra het donker begon te worden was echt magisch! En na een nachtje in een Masai hutje (waarin we werden vergezeld door een serie zwerfhonden) was onze ervaring compleet. Op de terugweg hebben we nog een mini-safari gedaan in Tarangire National Park en toen het schemerig begon te worden was het tijd om moe maar voldaan terug te keren naar het hostel.

Toen ik gisterenochtend wakker werd voelde ik mij niet zo lekker, maar gezien het feit dat ik zondag mijn avondeten had overgeslagen dacht ik dat het door de honger kwam. Tijd om een frisse neus en wat fruit te halen op de grote markt om de hoek. En ik wist niet goed of het door de honger, vermoeidheid, de drukte of iets anders kwam, maar daar midden op de markt werd ik ineens heel licht in mijn hoofd en begon alles te draaien. Gelukkig was er een hele vriendelijke big mama die zag dat het niet goed met mij ging en mij heeft meegenomen naar een soort dokterspraktijk. Omdat ik een soort verlammend gevoel bij mijn bil en bovenbeen had besloot deze dokter een kijkje te nemen en al snel kwam hij tot de conclusie dat ik gebeten was door een spin. Niks dodelijks, maar ik kon er wel even ziek van zijn. Ik weet niet hoe en wanneer het is gebeurd, maar de komende dagen moet ik dus even op bed doorbrengen.

Omdat het vandaag al een beetje beter gaat hoop ik morgen mijn laatste dag uit te kunnen zieken en dan richting de Ol Doinyo Lengai te reizen. Een slapende vulkaan van bijna 3km hoog die ik wil beklimmen. Vanuit daar ga ik een paar daagjes naar Kigali, Rwanda, om vervolgens terug te keren en mijn reis in Tanzania voort te zetten. Het voelt een beetje als tijdverspilling hier in het hostel, maar het maakt wel dat ik de tijd heb genomen een lokale krant te kopen. Best apart, want behalve het recente nieuws en sport is er ook een rubriek dat gaat over het feit dat mzungu's hier als geldzak worden gezien en we niet moeten denken dat er locals zijn die écht geïnteresseerd in onze liefde zijn. Haha!

Reacties

Reacties

Teunie en Marcel

Het klinkt niet echt als time out, zoveel je doet.
Is het niet gewoon als een rustig weekend?
Beterschap.
Veel liefs en dikke knuff.

Lieke Van Erp

Hahaha klopt! Maar het voelt als een time out omdat er zo veel is wat ik wil doen ?

Janneke

Wat leuk dat je ondanks het meer toeristische Tanzania toch nog zoveel locaals doet. Lijkt erop dat je het land echt goed leert kennen. Wat grappig van die krant! Haha ? Doe je wel voorzichtig? Net ziek geweest en meteen een vulkaan op! Je hebt genoeg tijd. Hopelijk voel je je snel weer helemaal 100 procent. Veel plezier nog!

Geert

Ik zie dat mijn stokpaardjes vruchten afwerpen (Janneke zegt nu ook :”doe voorzichtig”)?? verder goed bezig Lieke. Wat zal jij met verhalen thuiskomen. Daar kijk ik nu al erg naar uit?
Geniet er van en denk aan jezelf.
Dikke kus en knuffel???

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!