Genieten op Zanzibar!

Na een weekje Kilimanjaro had ik overduidelijk wat ontspanning verdient al zeg ik het zelf. En waar kun je dat nou beter doen dan op het heerlijke eiland Zanzibar? Yes, it is. Next stop: Zanzibar!

Een tien uur lange busreis, een nachtje in Dar es Salaam en een misselijkmakende boottocht van twee uurtjes en het was eindelijk tijd voor puur genieten! En dat is exact wat ik deze week gedaan heb!

First stop (en eigenlijk ook het aankomst- en vertrekpunt van de ferry) was StoneTown. Een heerlijk soort pirates-of-the-caribean-stadje met een heerlijk rustige en relaxte sfeer maar met een hoge kwaliteit om mij tot drie keer toe volledig te laten verdwalen. Na een behoorlijk confronterend bezoek aan het slavernijmuseum (Zanzibar was tot 1873 namelijk hèt centrum van de slavenhandel in Afrika) besloot ik een stop te maken bij de overheerlijke foodmarket. Elke avond staat er op de soort boulevard van StoneTown een markt waar ter plekke heerlijk van verse vis, fruit en van allerlei ander local food gerechten worden klaargemaakt. Super lekker!

Ik besloot mijn bezoek aan StoneTown bij Ă©Ă©n dagje te houden, omdat ik wist dat ik om de ferry terug te pakken toch weer naar StoneTown moest. Omdat ik had gehoord dat de beste stranden van Zanzibar in het noorden van het eiland te vinden waren, besloot ik naar Nungwi te gaan, het meest noordelijke plaatsje van het eiland. Na twee uurtjes in een aanhanger te hebben gezeten, samen met nog zo een vijftien locals die met hun niet al te fris ruikende lichamen heerlijk tegen mij aangeplakt zaten en bij elke hobbel (en dat waren er behoorlijk wat) dichterbij kwamen, was mijn bestemming bereikt. Een goedkoop maar prima hostel vanuit waar ik gemakkelijk het strand kon bereiken. En ja hoor, dat strand was heerlijk! Mijn eerste dagen hier waren redelijk bewolkt en de derde dag was zelfs behoorlijk regenachtig. En met behoorlijk regenachtig bedoel ik eigenlijk de hele dag stortregen. Maar goed. Gelukkig bleef de temperatuur behoorlijk aangenaam en heb ik mij goed weten te vermaken met een leuke groep Nederlanders die ik hier had ontmoet. Ja echt, eindelijk Nederlanders!

Op zaterdagavond was de maandelijkse welbespraakte Full Moon party. Mijn goedkope hostel bleek toch wel een beetje een aparte, blonde mzungu-liefhebbende, eigenaar te hebben en dus bood Sam (een Nijmegenaar en ook nog uit de voorstadslaan, wat een kleine wereld weer) aan om in zijn gasthuis te slapen want daar was een kamer vrij. Heel fijn! En hoewel het die dag dus zo geregend had waren de goden ons in de avond meer gezind en hebben we echt een geweldige avond gehad! Dansende rastamannen, heerlijke muziek en een prima evenwicht in mzungu en Afrikanen, wat maakte dat ik mij meer op mijn gemak voelde dan de eerdere stapavondjes! Het was een avond om de volgende dagen nog even lachend over na te praten!

Op maandag besloten we met een deel van de groep verder te gaan naar t oosten van het eiland. Na maandag te hebben gedoken (heeeel erg vet! Je bent gewoon echt even in zo een andere wereld.. heerlijk!) gingen Sanne en ik dinsdag een strandwandeling maken. Het plan was om eventjes richting “the Rock restaurant” te lopen, gezien dit een must-see van Zanzibar is. De uitvoering was echter een drie uur lange wandeltocht in de volle zon over het strand waarna we tot de conclusie kwamen nog maar net op de helft te zijn. Een beetje jammer wel. Maar, dit is natuurlijk Afrika en in Afrika is alles mogelijk. Zo zaten wij tien minuten later met z’n tweetjes op de scooter van de vriendelijke kunstenaar die zijn schilderijen aan  het verkopen was op het strand. Dus ja, hier lenen mensen gewoon hun scooter uit op goed vertrouwen!

Na gisteren nog even te hebben relaxed, besloten we terug naar StoneTown te gaan voor een bezoek aan PrisonIsland. Een onbewoondd eiland vol reuze landschildpadden. Helaas werd Sanne vanochtend toch echt wel ziek wakker na een aantal dagen kwakkelen dus ben ik alleen gegaan. Maar wat was het gaaf! Zeker vijf nieuwe vrienden gemaakt van 157 tot 193 jaar oud en uiteraard ook een beetje historie van het eiland bezocht. Er staat midden op het eiland namelijk een gevangenis die ooit werd gebouwd om slaven in gevangen te nemen. Maar toen hij eenmaal af was, was de slavernij (gelukkig) al verboden. Daarom is er uiteindelijk een quarantainehuis van gemaakt waar alle mensen die van of naar Zanzibar kwamen die ziek waren, konden uitzieken. Ook dit huis is jaren geleden opgedoekt met het gevolg dat ik hier vandaag de hele ochtend een beetje heb kunnen rondstruinen!

Morgenochtend vertrek ik samen met Sanne richting het vaste land om mijn laatste kleine twee weekjes door te brengen in Malawi. Malawi staat in de top drie van armste landen ter wereld, dus ik ben uiteraard weer heel benieuwd. Zal wel even schakelen worden na zo een paradijselijk weekje!

Reacties

Reacties

Marianne

Liekeee zoveel spannende verhalen! Kan niet wachten tot je terug bent, maar geniet er vooral nog van!!! :) xx

Hans

Hoi Lieke,
Opnieuw weer een prachtig verhaal. Je maakt op deze reis wel heel veel bijzondere dingen mee. Heel veel plezier ook voor de komende periode nog gewenst.
Hartelijke groet,
Cilia en Hans

Renate

Ja je laatste twee weekjes alleen maar wij moeten je er nig 6 missen maar gelukkig geniet je niet met mate?

Janneke

Jammer dat het Quarantaine-huis opgedoekt is, anders had Sanne wel met je mee gekund! Hadden de Afrikanen vast de reis ernaar toe voor haar geregeld. Haha leuk weer om te lezen over Zanzibar. Heel veel plezier in Malawi!

Teunie en Marcel

Leuk geschreven weer en informatief.
Ga het toch ook op mijn to do lijstje zetten.
Ben benieuwd hoe je Malawi vind.

Ritchie

Zo intens vet allemaal dit. Zou je bijna willen vragen hiermee op te houden want hier is het koud. Have fun laik!!!

Elly

Even heerlijk bijgekomen na de zware inspanning. En weer mooie/leuke indrukken opgedaan. Geniet van je volgende bestemming. xx

Berry

Nou Lieke,

Wat zal ik zeggen, je bent zowaar een ontdekkingsreiziger geworden van mooie verhalen en herinneringen

Ik kan niet wachten je ervaringen te delen onder het genot van een chardonnay en bitterballetje ?

Veel plezier nog

Groetjes Berry

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!