Bye Bye Africa, Hallo Holland!

Dat was het dan. Na een geweldig weekje Kaapstad als afsluiting van de reis in Afrika, vliegen we over drie uurtjes terug naar Nederland. Aan de ene kant kijk ik natuurlijk heel erg uit naar het oud&nieuw vieren met de hele familie, de wijntjes drinken met vrienden, het stappen zonder bij elke stap te worden betast, het niet meer hoeven sprayen met citronella om de volgende dag alsnog mijn hele benen open te moeten krabben, de heerlijke douche thuis, mijn eigen bedje, mijn knappe neefje weer zien die ineens al bijna kan lopen (hallo waar blijft de tijd?!), het fietsen, het sporten, het gewoon betalen wat er op het prijskaartje staat, het altijd en overal Nederlands kunnen praten, kwark eten, het voor mijn kledingkast met veel te veel keus staan, het delen van mijn verhalen met al mijn lieve vrienden en familie en het starten van een nieuwe fase in mijn leven...

Maar wauw. Wat heb ik een geweldige tijd gehad, wat waren de afgelopen 4,5 maand fantastisch. Van het wassen met een tijltje in een achterstandsbuurt van Oeganda tot het genieten van een warme douche op het strand van Zanzibar. Van de 31uur in een oude bus zitten om van Tanzania naar Malawi te komen, tot het een uurtje vliegen binnen Kenia. Van geconfronteerd worden met de meest heftige armoede in Nyendo, tot het genieten van de meest luxe resorts op Diani Beach. Van het eten van bonen en chapatti, tot het drinken van de lekkerste Afrikaanse wijnen. Van tranen van verdriet om het verlies van mijn lieve opa en dan ook nog die afstand tot tranen van het lachen met Sanne. Van het kussen met een giraffe tot het vluchten voor een boze olifant. Van vrienden die aan de andere kant van de wereld wonen tot vrienden uit dezelfde stad. Van vroege nachten uitgeput naar bed tot romantische avonden tot vroeg in de morgen borrelen op het strand. Van een letterlijk dieptepunt bij het duiken in de Indische Oceaan, tot een letterlijk en figuurlijk hoogtepunt op de top van de Kilimanjaro. Van actieve dagen kayakken in Malawi, hiken in de Drakensbergen en surfen op Coffee Bay tot dagen lang luieren op het strand. Van het lopen in de regen die tot aan mijn knieën kwam in Tanzania tot het besparen van de kleinste beetjes water in de Westkaap van Zuid-Afrika. Van ondergedompeld worden in de Afrikaanse cultuur tijdens het slachten van een kip tot het doorvoeren van de Hollandse cultuur tijdens het vieren van Sinterklaasavond en van het dagen lang “alleen” zijn tot het een maand samen reizen met mijn lieve vriendje..

En van iemand die altijd droomde
van een reis naar Afrika tot iemand die deze droom heeft verwezenlijkt en hier nog een leven lang van na kan genieten. Want wat ga ik de vrijheid missen en wat heb ik ontzettend veel gezien, gedaan, gehoord, gevonden, gedacht, geleerd en vooral genoten. Een reis met een gouden randje die niemand meer van mij af pakt! Bedankt iedereen voor jullie ontzettend lieve support. Ook dat heeft mijn reis gemaakt zoals hij nu is geweest: Adembenemend mooi op alle gebieden!

Reacties

Reacties

Lisette

Wauw Liek, wat heb je dat mooi verwoord!! Je mag met trots terugkijken op je reis en intens gaan nagenieten straks. Wat heb je veel meegemaakt en wat was het een feestje om steeds mee te mogen lezen :). Goede reis terug en we zien elkaar in het nieuwe jaar! Kus van Lies

Renate

Je verhalen gaven mij ( meestal) weer vertrouwen dat het goed zat je kon het alkemaal goed relativeren en wat ben ik trots op je. Een toppertje hoop dat het de reis is geworden waarvan je zo droomde . Je hebt het super gedaan eb met Niels afgesloten heb je een deel van jouw ervaringen met hen kunnen delen . Maar bovenal ben ik super blij dat je naar huis komt dat zal wel wennen zijn. Tot morgen ???verheug min erop

Geert

Kom maar weer snel thuis Lieke want wat heb ik jou gemist?wat heb ik genoten van jouw geweldige verhalen en jou exeptioneel leuke manier van schrijven. Wat heb je fantastische avonturen beleefd en wat was ik blij dat je toch even “terug” was. Wat fijn dat je alles uit het leven haalt en wat stoer dat je alleen bent gestart (en wat fijn dat Niels er toch ook bij was?)Goeie reis en tot snel??? ik kan niet wachten

Imke

Bedankt voor het delen van je avontuur. Superleuk geschreven. Ik zag alles zo voor me ..haha
Supertrots op je! Goede reis terug en tot heel snel?

aaltje

Wat een belevenis; je kan er nog lang van nagenieten!
Goeie reis en een GELUKKIG NIEUWJAAR !

Etienne

Kanjer!! Mooi verwoord. Wij zijn super trots op je. Liefs

Janneke

Wat jammer dat dit alweer je laatste berichtje is Liekski. Was altijd genieten en mede daardoor voelde je niet zo ver weg. Maar dat dit dus betekent dat we je snel weer kunnen knuffelen maakt de situatie ineens veel minder vervelend. Voor mij dan. Ben super trots op wat je allemaal gedaan hebt! Heel veel zin jullie weer te zien! Tot snel ?

Hans

Wat een mooie samenvattende (voor zover dit zich laat samenvatten) terugblik op je werkelijk fantastische vakantie. Dit vergeet je inderdaad de rest van je leven niet. En bedankt voor je mooie reisverslagen. Zij gaven me een indrukwekkend beeld van je ervaringen en belevenissen in een heel andere wereld dan hier. Nogmaals dank.
Hartelijke groet, Hans

Elly

Wat een mooi geschreven laatste verslag, net als alle voorgaande. Je laat ons het op deze manier geweldig mee beleven.
Je hebt de reis van je leven gehad, een ervaring waar je met veel plezier op terug kan kijken.
De laatste maand samen met Niels die mede dankzij jou "grote stappen"heeft gemaakt. Ik verheug me op jullie thuiskomst over een paar uurtjes. Dikke kussen xx

Cilia

Ook in dit laatste bericht heb je weer supermooi beschreven hoe het voor jou en, het laatste deel, voor jullie samen is geweest. Ik heb het steeds met veel plezier gelezen. Geniet weer lekker van het thuis zijn bij je familie en vrienden en voor volgende jaar veel succes met het opbouwen van je leven in Nederland. Veel liefs van Cilia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!